תוכן זה נועד להנחיל לכלל משמשי הדרך ידע רחב בנושא נהיגה נכונה ובטוחה ולהסביר את ההיגיון מאחורי חוק התעבורה והשפעתם של משתנים שונים על הנהיגה, השלכותיהם ותוצאותיהם. התוכן מבוסס על הספר "נוהגים אחרת - נוהגים נכון" שנכתב ופורסם על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לא יעלה אדם לרכב ולא יירד ממנו אלא:
- כשהרכב עומד
- מצדו הימני ליד מדרכה או שול כשהוא עומד בצד ימין
- מצדו השמאלי כשהוא עומד כדין מצד שמאל של הדרך. אולם מי שיושב ליד הנהג יכול לצאת מצד ימין לאחר
- לא ינהג אדם רכב אלא אם הוא מכיר ויודע להפעילו בצורה בטוחה
- הרכב חייב להיות תקין, כך שלא יסכן את הנוסעים ומשתמשי דרך אחרים
חשוב לדעת
מערכת התפעול היא המערכת שבאמצעותה הנהג מפעיל את הרכב ושולט בו. ללא המערכת לא תתאפשר נסיעה, שליטה בכיוון הנסיעה ועצירה.
1מערכת פעילה (בטיחות אקטיבית) - תפקידה הגברת הבטיחות בהיבט המניעתי.
סך שמש, מתיזי מים, מגבים, מראות, אורות, צופר, ESP, ABS.

מראת צד מכוונת מידע נותנת

מראה מרכזית

כיוון מראות

סוכך שמש
סוגי מדים
מד דלק, מד חום מנוע, מד מהירות ומד מרחק, מד סיבובי מנוע, מד לחץ שמן, מד טעינת מצבר, נורית בלם יד, מד מפלס נוזל בלמים, נורית מצב דסקיות בלם, כריות אוויר, נורית אור גבוה, נורית אור נמוך, אור ערפל, מד תקינות מערכת ABS נורית מחווני איתות.
פעולות בטיחותיות ראשוניות
- מייד אחרי הכניסה לרכב ואף לפני כיוון הכיסא, על הנהג ללחוץ על בלם הרגל לבדיקת תקינות הבלמים וליצירת תקשורת בעזרת אור בלם.
- יש לבדוק כי בלם היד משוך למניעת תזוזת הרכב.
חיבור בין המנוע לתיבת ההילוכים (כאשר הילוך משולב ומצמד משוחרר) עלול לגרום לתזוזת הרכב בתהליך ההתנעה - מצב שעלול לגרום לפגיעה בנפש וברכוש. בנוסף, התנעה במצב זה גורמת להכבדה על המערכת ולבלאי מואץ למצבר ולמתנע.
כיצד הנהג מודיע על כוונותיו (סטייה, האטה ועצירה)
על-מנת להשתלב בתנועה באופן בטוח חובה ליצור קשר עם משתמשי דרך אחרים. הנהיגה הבטוחה מחייבת את הנהג להצהיר על כוונותיו לפני שינוי מיקומו על הכביש, הקטנת מהירותו או עצירה.
לרשות הנהג עומדים כמה עזרים: מחווני כיוון, אורות הבלם, אור נסיעה לאחור, פנסי חזית הרכב וצופר. כל אלה מאפשרים תקשורת עם משתמשי הדרך האחרים, על-מנת לתת להם זמן להתכונן לתנאים החדשים ויכולת להגיב בלי לגרום הפרעה או סיכון.
התחלת נסיעה והאצה בהילוך ראשון
- משלבים להילוך ראשון, המיועד לתחילת נסיעה
- בלם הרגל לחוץ ואור הבלם מופעל על-מנת להסב את תשומת לבם של משתמשי דרך אחרים
- משחררים בלם יד כדי להתחיל בנסיעה
- מביטים לכל הכיוונים על-מנת לקבוע את העיתוי לתזוזה
- מזרימים מעט דלק ומשחררים את דוושת המצמד לנקודת חיבור המנוע להילוכים, הנקודה שבה הרכב מתחיל לזוז
- הזרמת דלק בכמות קטנה והמשך שחרור המצמד לצורך תחילת הנסיעה והאצה
- משאירים את רגל שמאל מעל דוושת המצמד עד לגמר ההאצה והשילוב להילוך שני
נסיעה במהירות נמוכה בעזרת המצמד: מהירות איטית במיוחד, כאשר הרכב נוסע במהירות פחותה מן המהירות של ההילוך הראשון ללא מתן דלק.
חשוב לדעת
מהירות נסיעה איטית ביותר במישור ובעלייה דורשת תיאום בין דוושת הדלק לדוושת המצמד. מהירות נסיעה איטית ביותר בירידה דורשת הפעלת הבלם בלבד (מצמד לחוץ).
- מצמד לחוץ
- הילוך ראשון משולב
- דוושת בלם רגל לחוצה
- בלם יד משוחרר
- מביטים לכל הכיוונים לפני תזוזה
- מרפים מהבלם בהדרגה
- מרפים מהמצמד לנקודת החיבור
- לשהות בנקודת החיבור
חשוב לדעת
עם הרפיה מדוושת הבלם (על-מנת ללחוץ על דוושת הדלק), הרכב מתחיל להידרדר. כאשר הירידה תלולה, תהיה ההידרדרות מהירה יותר. לפיכך יש צורך לנקוט פעולות למניעת ההידרדרות הלא מבוקרת.
התחלת נסיעה בעלייה
ציון דרך
עם ההרפיה מדוושת הבלם כדי ללחוץ על הדלק, הרכב מתחיל להידרדר לאחור. ככל ששיפוע העלייה חזק יותר ההידרדרות מהירה יותר, ולכן צריך לנקוט פעולות על-מנת למנוע הידרדרות לא מבוקרת של הרכב. התחלת הנסיעה תתבצע בשני אופנים: בעזרת בלם יד וללא בלם יד.
ציון דרך
עצירת מטרה זוהי עצירה במקום מוגדר מראש ובאופן שהפגוש הקדמי של הרכב לא יעלה ולא יעבור את המקום המוגדר, או שדופן הרכב (ימין או שמאל) לא תהיה במרחק הגדול מ-40 ס”מ מהמדרכה.
הוראות החוק בנוגע להעמדת רכב
נהג לא יחנה ולא יעמיד ולא ישאיר רכב בדרך
- בלי השגחה - כל זמן שהמנוע פועל והמפתח נמצא במתג ההצתה ובלם היד לא הופעל
- בשיפועי הדרך - אלא לאחר שהפעיל את בלם היד ושילב להילוך מתאים למנוע הידרדרות
- הרכב עומד במורד - יסובב הנהג את הגלגלים הקדמיים לכיוון אבן השפה או לשפת הכביש וישלב להילוך אחורי, כדי למנוע מהרכב להידרדר לכיוון מרכז הכביש אל מול התנועה
- הרכב עומד בעלייה - יסובב הנהג את הגלגלים הקדמיים לכיוון מרכז הכביש כשיש בו אבני שפה, או לכיוון שפת הכביש אם אין בו אבני שפה, וישלב להילוך קדמי כדי למנוע הידרדרות לאחור אל מול התנועה
ברכב בעל הילוכים אוטומטיים
- ישלב הנהג בכל מצב להילוך החנייה ויפעיל את בלם היד
- בנוסף, הפניית הגלגלים על-פי שיפועי הדרך, תוך התייחסות למצב כשיש אבני שפה או כשאין
הוראות החוק הדורשות החזקת הגה
- החוק קובע שיש להחזיק את ההגה בשתי ידיים בנהיגה לפנים ולאחור
- על הנהג להחזיק בידיו את ההגה כל עוד הרכב בתנועה
- הנהג רשאי להסיר יד אחת מן ההגה אם עליו לעשות בה פעולה להבטחת הנסיעה ברכב, כמו החלפת הילוך, איתות, החלפת אורות
השפעת המהירות וההיגוי על הפניות הרכב
שלא כמו בהיגוי בקו ישר, בהיגוי בהפניות יש קשר בין המהירות לסיבוב ההגה. בהפניות הגה פועלים על הרכב כוחות פיסיקליים המשפיעים על אחיזתו בכביש, וככל שמהירות הנסיעה גדלה כך גם גדלה השפעת הכוחות הפועלים על הרכב עד כדי סכנה לאיבוד שליטה בו. מכאן נובע הצורך להתאים את מהירות הנסיעה לפני התחלת הפניית ההגה.
הוראות החוק הקשורות לנסיעה לאחור
- בשל הסכנות הכרוכות בנסיעה לאחור, החוק אוסר את הנסיעה לאחור!
- החוק מאפשר נסיעה לאחור אך ורק אם קיים צורך תחבורתי לכך, וגם אז רק במידה. כלומר נסיעה קצרה ביותר ותוך נקיטת האמצעים הבטיחותיים הנדרשים כדי למנוע סיכון או פגיעה, הטרדה או הפרעה למשתמשי דרך אחרים.
הצורך בהעלאת הילוכים
העלאת הילוכים מיועדת לאפשר לרכב נסיעה מהירה יותר. לאחר שמיצינו את כוחו של ההילוך הראשון, נוצר הצורך להעלות להילוכים גבוהים יותר. רעש המנוע מציין את העיתוי להעלאת ההילוך.
הוראות החוק המגדירות כושר ראייה ושימוש במכשירים אופטיים
כושר ראייה
- כדי לקבל רשיון נהיגה לרכב נוסעים פרטי חייב הנהג להיות בעל כושר ראייה 6/12.
- על הנהג לראות סימנים בגודל מסוים וממרחק מסוים בעין אחת לפחות.
- שדה הראייה צריך להיות 120 מעלות לפחות - בכיוון אופקי בשתי העיניים יחדיו.
הוראות החוק המגדירות מהי דרך
הדרך היא תשתית שנבנתה לצורך תנועתם של בני-אדם.
על-פי הגדרת החוק, משתמש הוא כל עובר דרך, הנוסע, הולך או עומד בדרך.
על המשתמש חלה חובה לציית להוראות החוק, המגדירות באופן מדויק כיצד יש להשתמש בדרך.
על-פי הוראות המחוקק, דרך כוללת: מסילת ברזל, רחוב, סמטה, מעבר, גשר, או כל מקום שיש לציבור זכות לעבור בו.
הוראות החוק העוסקות בסטייה מנתיב
לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו אם הדבר עלול לגרום להפרעה או לסיכון.
הוראות החוק העוסקות בנסיעה בימין הכביש
המחוקק מחייב להשתמש ככל האפשר בצדו הקיצוני הימני של הכביש גם אם נוסעים בכביש חד-סטרי, ובמקרים מסוימים משאיר המחוקק שיקול דעת מסוים לנהג לנסוע גם שלא בימין הכביש, כגון:
- רכב חונה החוסם את הנתיב הימני.
- עומס תנועה על הנתיב הימני.
- לפני פניה שמאלה, ולעתים בעת פנייה שמאלה ובעת עקיפה.
- כשמסומן נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית.
הוראות החוק העוסקות בהגדרת צומת ומה אינו נחשב צומת
צומת
השטח שנוצר על-ידי מפגש של שני כבישים או יותר.
הוראות החוק העוסקות בפנייה ימינה
- לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו אם עלול הדבר לגרום להפרעה או לסיכון.
- אין פנייה אלא בבטחה, כלומר ללא סיכון.
- נוהג רכב לא יפנה ימינה או שמאלה תוך כדי נסיעה, או כשהוא מתחיל לנסוע, ולא יסטה מקו נסיעתו, אלא במהירות סבירה ובמידה שהוא יכול לעשות זאת בבטחה בלי להפריע את התנועה ובלי לסכן אדם או רכוש.
- נהג רכב המתכוון לפנות ימינה, לא יפנה אלא כשהוא נמצא עד כמה שאפשר סמוך לשפה הימנית של הכביש ואין בצדו הימני רכב אחר בתנועה, ויפנה ימינה פנייה חדה, אלא אם כן סומן אחרת על-פני הכביש.
הוראות החוק, זיהוי כבישים
כביש חד-סטרי
כביש שהתנועה בו מותרת בכיוון אחד בלבד. בכניסה לדרך מוצב תמרור או שטח הפרדה, המורה כי הכביש שאליו נכנסים הוא חד-סטרי.
שטח הפרדה
כל מבנה, אי תנוע , ה סימון שטח בצבע על-פני הדרך, גינה, שטח לא סלול, המחלק את הדרך.
כביש דו-סטרי
כביש שבכניסה אליו לא מוצב תמרור של דרך חד-סטרית או שטח הפרדה כלשהו ייחשב לכביש דו-סטרי.
ביצוע פנייה שמאלה
חשוב ביותר: זיהוי הכביש שממנו אנו יוצאים וזיהוי הכביש שאליו אנו נכנסים. ללא שני אלה לא נוכל לבצע פנייה שמאלה כחוק.
הוראות החוק העוסקות בפניית פרסה, בצומת ושלא בצומת
פניית פרסה
היא פנייה שבה הנהג חוזר על עקבותיו ונוסע לכיוון שממנו הגיע (פנייה של 180 מעלות). מותר לבצעה בצמתים או שלא בצמתים, ובכל מקום שאין איסור או שקיימת חובה לעשות משהו אחר, וכל אלה בכפוף למגבלות שקבע המחוקק.
מעגל תנועה
מבנה הנדסי, מעין צומת מעגלי של כמה כבישים חד-סטריים, שנועד להאט מאוד את קצב הנסיעה של כל המתקרבים למעגל ולוודא זרימה שוטפת של תנועה המגיעה אל המעגל מכיוונים שונים, תוך כדי צמצום נקודות עימות.
זיהוי כביש ללא מוצא
- נכנסים אליו ויוצאים ממנו מאותו כיוון.
- מזהים דרך ללא מוצא על-פי תמרורים ומציאות בדרך (למשל מגרש חנייה).
- כל מקום אחר שנחסם ואין אפשרות להמשיך בנסיעה קדימה.
הוראות החוק המגדירות את השוני בין חנייה לבין עצירה
ההבדל בין חנייה לעצירה:
- כל זמן שרכב עומד מוריד נוסעים או פורק מטען, מצב זה ייחשב לעצירה.
- כל זמן שרכב עומד ואינו מוריד נוסעים או פורק מטען, מצב זה ייחשב לחנייה גם אם נוסעים יושבים בתוך הרכב.
בתחום דרך עירונית לא יעצור נהג את רכבו, לא יעמידו, לא יחנהו ולא ישאירו עומד, כולו או חלק ממנו, באחד המקומות המצוינים להלן, אלא לשם מניעת תאונה:
חשוב לדעת
לא יחנה נהג רכב במקום מוסדר לחנייה אלא בתחום השטח המסומן על-פני הדרך.
החנייה מותרת על-פני המדרכה בהתאם למסומן עליה לרכב פרטי דו-שימושי או מסחרי שמשקלו הכולל המותר עד 2,200 ק”ג.
חשוב לדעת
כללי מתן זכות הקדימה (מז”ק) מסדירים את יחסי הגומלין בכביש. נלמד כיצד לקבל החלטות וליישמן במסגרת יחסי הגומלין המורכבים בין הנוהג ברכב לנהגים אחרים ולהולכי-רגל. נפרט את כללי מתן זכות הקדימה בדרך תוך הדגשת חכם מול צודק.
- שוטר - הוראת שוטר עדיפה מהוראת הרמזור. עלינו לנהוג על-פי הוראת השוטר, אפילו היא מנוגדת לאור המופיע ברמזור.
- רמזור - מוצבים בצומת תמרורים ורמזור, האור ברמזור הוא הקובע את סדר התנועה בצומת.
- תמרור - באין רמזור, התמרור הוא הקובע את סדר התנועה בצומת.
- הוראות החוק - באין רמזור ובאין תמרור יש לנהוג על-פי הכללים המופיעים בתקנות התעבורה.
חשוב לדעת
חובת הזהירות הכללית מחייבת את הנהג לציית לשוטר, אבל אינה פוטרת אותו מאחריות לביצוע ההוראה, גם כאשר ההוראה מנוגדת לכללים (כמו כניסה באור אדום לצומת). בביצוע הוראות השוטר חייב הנהג לפעול על פי שיקול דעתו על-מנת למנוע תאונה.
הוראות החוק המחייבות מתן זכות קדימה שלא בצומת
ציון דרך
צומת הוא מקום מורכב. מניעת התאונות בצמתים אפשרית על-ידי נהיגה נכונה ואחראית.
הוראות החוק הקובעות את כללי ההתקרבות לצמתים מתומררים
הוראות החוק בהתקרבות לצמתים מתומררים או התמזגויות תואמים את כללי ההתקרבות לצמתים שאינם מתומררים. השוני בא לידי ביטוי רק בכניסה לתחום הצומת שבו מוצבים תמרורי מתן זכות קדימה.
הוראות החוק לנוהג רכב המתקרב לצומת שבו התנועה מוסדרת על-ידי רמזור
- נוהג רכב לא ייכנס לצומת מרומזר כל עוד לא הופיע האור הירוק.
- נוהג רכב יאט לפני הכניסה לצומת מרומזר כל עוד מופיע אור צהוב מהבהב.
- נוהג רכב המתקרב לצומת מרומזר והולכי רגל חוצים במעבר החצייה - יעצור את הרכב על-מנת לאפשר להולכי הרגל להשלים את חציית הכביש בבטחה.
- נוהג רכב המתקרב לצומת מרומזר ייתן זכות קדימה לרכב שנכנס לצומת או לרכב המתקרב אל הצומת.
- נוהג רכב לא ייכנס לצומת לא פנוי או למפגש מסילת ברזל, אלא אם ביכולתו לעבור את הצומת או את מסילת הברזל ולהמשיך בנסיעתו ללא הפרעה, גם אם ברמזור מופיע אור ירוק המתיר כניסה לצומת או למפגש מסילת ברזל.
הוראות החוק המחייבות את הנהג כלפי הולך הרגל
- נהג המתקרב לצומת שבו התנועה מוסדרת על-ידי רמזור יציית לאורות שברמזור ולא ייכנס לצומת אלא לאחר שהופיע בו אור ירוק.
- אור צהוב מהבהב ברמזור - יאט הנהג את הרכב ובמידת הצורך אף יעצור את הרכב, כדי לאפשר להולכי רגל להשלים את החצייה בבטחה, וייתן זכות קדימה לרכב אחר שנכנס לצומת מכיוון אחר או לרכב המתקרב לצומת.
- נהג חייב להאט את מהירות הנסיעה ואף לעצור את רכבו בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, כולל הרכב שבו הוא נוהג, ובייחוד במקרים אלה:
- בתוך שטחים בנויים מאוכלסים שיש בהם תנועת הולכי רגל.
- בקרבת קבוצת ילדים או בקרבת התקהלות.
- בהתקרבו למעבר חצייה.
- בפוגשו או בעוקפו קבוצת אנשים שהולכת בטור בזה אחר זה.
- בנסיעה ליד אוטובוס העומד בתחנה.
- בנסיעה ליד אוטובוס, טיולית או רכב מסחרי המסיע ילדים, וסומן כך שנעצר לשם העלאת ילדים או הורדתם.
- ברחוב משולב ילדים, הולכי-רגל וכלי רכב אחרים.
- אזור מוגבל מהירות שאינה עולה על 30 קמ”ש והוא מסומן בתמרור בכניסה ותמרור מבטל ביציאה.
- כלי תחבורה קטן, זריז וזול יחסית (דלק, ביטוח, רישיון).
- מתאים במיוחד בשטח עירוני צפוף. מאפשר נגישות למקומות שרכב רגיל אינו מסוגל להגיע אליהם.
- מאפשר פתרונות חנייה בגלל גודלו (כולל מדרכות ובמקומות מיועדים).
- מאפשר לרוכב להשתלב בתנועה ולהגיע ליעדו בזמן קצר ביותר.
- בשל מאפייניו, משמש חברות שליחים כאמצעי לשינוע מהיר, בעיקר בתחום השטח העירוני.
- משמש ככלי רכב בסיסי לצעירים לסטודנטים ולרוכבים יומיומיים (הרוכבים למקום העבודה וחזרה).
ההבדלים בין רכב לרכבת
- הרכבת מוגבלת לנסיעה רק על גבי המסילה ואין לה שום יכולת סטייה - הרכב יכול לחמוק לשול במקרה של בעיה או סכנה.
- לרכבת מסה של מאות טונות, שצוברת תאוצה, ובלימתה מחייבת זמן ארוך ומרחק גדול. ההבדל במרחק העצירה בין רכבת הנעה במהירות נתונה ובין רכב הנע באותה המהירות מגיע למאות מטרים בגלל המסה וגורמי בלימה שונים של הרכבת.
רכב ביטחון וזיהויו
- מגן דוד אדום אמבולנס
- רכב צה”ל
- אמבולנס טיפול נמרץ
- אופנוע לעזרה ראשונה דחופה
- רכב כיבוי אש
- ניידת משטרת ישראל
חשוב לדעת
רכב ביטחון - רק כאשר הוא מפיץ אור ומשמיע קול (סירנה).
הוראות החוק העוסקות בתמרורים ובמהירות הנסיעה המרבית על-פי סוגי הדרכים
- רחוב משולב - 30 קמ”ש עד תמרור ביטול.
- דרך עירונית - 50 קמ”ש עד תמרור קצה דרך עירונית.
- דרך שאינה עירונית ללא שטח הפרדה - 80 קמ”ש.
- דרך שאינה עירונית עם שטח הפרדה בנוי - 90 קמ”ש.
- דרך מהירה - 110 קמ”ש עד תמרור קצה דרך מהירה.
- תמרור 55 קמ”ש עד קצה דרך מהירה, המציין כי אסורה כניסה לרכב המוגבל ברשיונו או שאינו מסוגל לנסוע במהירות העולה על המהירות המצוינת בתמרור, כמו רכב אטי, טרקטור/טרקטורון ומכונה ניידת (המוגבלים ל-40 קמ”ש).
מחלף
הוא מפגש דרכים בכמה מפלסים, הכולל את הדרכים המחברות בין המפלסים, המאפשר מעבר נוח ובטוח.
תחום חוסר שליטה הוא תחום המקיף את הרכב. בתחום זה אין ביכולתו של הנהג למנוע פגיעה בו או באחר. שמירת רווח סביב הרכב תמנע כניסה לתחום חוסר השליטה של הנהג.
תחום חוסר השליטה של הנהג במרחב בא לידי ביטוי ברווח שבין הרכב בו הוא נוהג ובין גורם אחר בכביש. כאשר יש רווח קטן - תחום חוסר שליטה של הנהג גדל (אין זמן להגיב), כאשר יש רווח גדול - תחום חוסר השליטה של הנהג קטן (יש זמן להגיב).
הוראות החוק העוסקות בחובותיו של הנוהג ברכב בעת שנעקף
- נוהג רכב שנעקף ייסע עד כמה שאפשר קרוב לשפת הכביש כדי לאפשר לרכב העוקף לעקוף בבטחה, ולא יגדיל את מהירות נסיעתו עד לאחר שהרכב העוקף עבר על-פניו.
- נוהג ברכב המוביל מטען חורג, והדרך אינה מאפשרת לעקוף אותו, חייב להאט את מהירות נסיעתו, ובמידת האפשר לרדת לשול הסלול ואף לעצור את הרכב כדי לתת לכלי רכב הנמצאים מאחוריו לעקוף אותו בבטחה.
- הנוהג ברכב במהירות נמוכה, בגלל מטענו, או בשל עלייה קשה, שיש בה כדי לעכב את התנועה מאחור, חייב להיימין ולנסוע בשול הסלול באספלט כדי לתת לכלי-רכב שמאחוריו אפשרות לעקוף אותו.
- הנהג הנעקף חייב לאפשר לעוקף לעקוף בבטחה.
- אסור לנהג הנעקף להגביר את מהירותו עד שהעוקף יעבור על-פניו.
הוראות החוק בהקשר לסימונים ולתמרורים המוצבים בדרכים שאינן עירוניות
אסור לעצור, או להעמיד, או להחנות, או להשאיר רכב על הכביש או על השול עם השגחה וללא השגחה בדרך שאינה עירונית, המסומנת כדרך ראשית או אזורית על-ידי תמרור מודיעין.
הוראות החוק העוסקות במפגש בדרך צרה ובירידה תלולה
- שני כלי רכב הנוסעים זה מול זה בכביש לא רחב במידה מספקת למעבר בטוח של שניהם - יפחיתו הנוהגים את מהירות נסיעתם, יסיעו את רכבם קרוב ככל האפשר לשפת הכביש הימנית ובמידת הצורך אף יירדו לשול, על-מנת למנוע התנגשות.
- שני כלי הרכב נפגשו בדרך תלולה והמצב מחייב את עצירתו של אחד מהם, חייב הרכב היורד לעצור.
- אסור לנהוג ברכב מנועי בירידה בלי שההילוך המתאים יהיה משולב ומחובר (מצמד משוחרר).
- תמרור המזהיר על ירידה מסוכנת מחייב לנהוג רק בהילוך נמוך מתאים לפי סוג הרכב ובהתחשב במידת השיפוע.
הוראות החוק המגדירות את השוליים
השטח הסמוך לשפת הכביש שאין לצדו מדרכה, עד לרוחב של שלושה מטרים, או עד לתחילת תעלת הניקוז הקרובה לשפת הכביש.
הוראות החוק העוסקות בבלימת פתע
- לא יבלום נוהג רכב את רכבו פתאום.
- יבלום לשם מניעת תאונה שאי-אפשר למנוע אותה בדרך אחרת.
- יבלום אם הדבר הכרחי מטעמי בטיחות התנועה.
- בלימת רכב לשם ניסוי בלמיו לא תיחשב, בתנאי שלא יערוך אדם ניסוי כזה אלא לאחר שנקט את כל אמצעי הזהירות הדרושים והבטיח שאין הניסוי עלול לסכן רכב הנוסע בדרך או להפריע לו.
ציון דרך
שימוש לא נכון במערכות התפעול של הרכב (בלימה, האצה, סטייה) עלול לגרום להחלקת הרכב ולאיבוד השליטה בכיוון נסיעתו ובמרחק עצירתו.
החלקה
אחיזה רפה של הצמיגים בכביש (אובדן קשר יעיל של הצמיג עם הכביש) כתגובה לפעולת נהיגה שגויה, משבשת את השליטה ברכב ואת כושר ההיגוי, כמו גם את היכולת לעצור את הרכב במקום שהנהג תכנן.
ציון דרך
את הכוחות הפיסקליים אי אפשר לבטל. אפשר להשפיע על עוצמתם על-ידי התאמת מהירות הנסיעה לתנאי הדרך. את הסכנות הנובעות מהכוחות הפועלים על הרכב לא רואים, אלא מרגישים.
פעולות שליטה שגויות של הנהג
פעולת האצה שגויה. הנוהג ברכב עלול לאבד שליטה עקב לחיצה לא מבוקרת על דוושת הדלק. במצב זה הצמיג מאבד את אחיזתו בכביש, והרכב אינו מתקדם בכיוון ובקצב הרצויים. כשהצמיג חוזר למצב אחיזה בכביש, הרכב נע לכיוון בלתי צפוי במהירות גבוהה, העלולה לגרום לאובדן שליטה ברכב (בכלי רכב שמותקנת בהם מערכת בקרת יציבות תופעה זו תקטן).
אלה הן מערכות עזר בכלי רכב, המסייעות במניעת תאונות דרכים.
תחזוקה בטיחותית של הרכב לפי הוראות היצרן
לכל רכב מצורפת חוברת הוראות של יצרן הרכב, המתארת את אופן השימוש ברכב ואת צורכי אחזקתו הנכונה והתקינה. הוראות היצרן מיועדות להנחות את הנוהג ברכב ומתייחסות לנושאים האלה:
- כיצד לנהוג ברכב בצורה המאפשרת חיסכון בדלק, שמירה על מערכות ההיגוי ובלאי צמיגים, שימוש במערכת ההילוכים ומניעת בלאי מנוע, טיפול בגוף הרכב ומניעת נזקי פח.
- טיפול תקופתי מותאם לדגם הרכב. תדירות הטיפול נקבעת על-פי מספר הקילומטרים שעשה הרכב.
הוראות החוק
- זמן תאורה
זמן הלילה וכן זמן אחר שבו הראות לקויה מחמת תנאי מזג-האוויר או מחמת סיבות אחרות (זמן תאורה הוא הזמן שבו חייבים להפעיל את מערכת התאורה ברכב). - לילה
פרק הזמן שבין רבע שעה לאחר השקיעה ועד רבע שעה לפני הזריחה. - עמעום
מעבר מהאור הגבוה בפנסי החזית לאור הנמוך. כשנוהגים באור הגבוה, יש חובה לעבור לאור הנמוך.
עצירה או העמדה בטיחותית בעת זיהוי תקלה ברכב
- לעצור את הרכב במקום בטוח ולהרחיק את הנוסעים מהרכב לכיוון השול או מעבר למעקה הבטיחות.
- בתיבת הילוכים ידנית - יש להפנות גלגלים ולשלב הילוך מתאים בהתאם לשיפועי הדרך.
- בתיבת הילוכים אוטומטית - יש לשלב למצב חנייה P
- להפעיל את בלם החנייה.
- לדומם את המנוע.
חשוב לדעת
העמדת רכב בדרך בעת תקלה היא מסוכנת! היא דורשת מהנהג ליצור סביבה-סטרילית סביב הרכב כדי להימנע מתאונות.
הכלים הנדרשים לצורך החלפת גלגל
- גלגל חלופי. חשוב לבדוק אחת לשבועיים את תקינות לחץ האוויר בצמיג החלופי.
- מגבה (ג‘ק) תקין.
- מפתח מתאים לפתיחה של אומי הגלגל ולסגירתם.
- משולש אזהרה.
- אפוד זוהר.
- מברגים וכפפות.
- פנס מיטלטל.
ציון דרך
נהג הנוסע ברכב שאינו שלו חייב לוודא שהוא יודע היכן נמצאים הכלים הנדרשים ואת שמישותם לפני תחילת הנסיעה.
הוראות החוק בדבר הסעת נוסעים ברכב
מושב בטיחות
מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות, או התקן מתאים אחר, המיועד להסעת ילדים ברכב, ומותקנות בו חגורות המיועדות לרתימת הילד למושב, והעומד בתקן הישראלי.
מושב מגביה - בוסטר
מושב המיועד להסעת ילדים ברכב כשהילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב.
הגורמים המקשים על הנהיגה והראות בחורף
גשם ראשון
הגשם הראשון אחרי תקופת הקיץ או אחרי הפוגה בגשמים אין בו די כדי לנקות את הכביש מהאבק ומהשמנים שהצטברו בימי היובש, ולכן מתעוררת סכנת החלקה.
- יש להאט ולנסוע במהירות המאפשרת עצירה בתחום הנראה.
- יש לנסוע לאט יותר ככל שהגשם חזק יותר. במקרה של שבר ענן )“מבול”( יש לעצור מחוץ לכביש, עם אורות מעבר דולקים ופנסי מצוקה מהבהבים.
- יש לשמור על רווח מהרכבים שמלפנים, מאחור ומהצדדים.
תופעות מסכנות בנהיגת קיץ
הקיץ בישראל מאופיין בטמפרטורות גבוהות ובעומסי חום. כל אלה יוצרים תנאים קשים למי שמשתמשים בדרך.
הוראות החוק לנוהג ברכב המעורב בתאונת דרכים עם נפגעים
נוהג רכב, המעורב בתאונה שבעקבותיה נהרג אדם או נפגע, יפעל לפי הוראות אלה:
- יעצור מיד את הרכב במקום התאונה או קרוב אליו ככל האפשר, ולא יזיזנו ממקומו אלא אם כן יש הכרח להשתמש ברכב, או אם שוטר הרשה את הדבר. הנהג יהיה חייב לסמן את מיקום הרכב לפני הזזתו למקום בטוח.
- בהתאם למצב המקרה ומקום התאונה, ובהתאם להכשרתו, יגיש לכל אדם שנפגע באותה תאונה עזרה מתאימה.
ובמיוחד
יוודא מניעת כל נזק נוסף לנפגע.
יגיש לנפגע עזרה ראשונה שביכולתו להגיש ובהתאם להכשרתו.
יזעיק למקום התאונה את שירותי ההצלה המקצועיים הנחוצים על-פי נסיבות המקרה: אמבולנס, משטרה ומכבי אש.
ימתין ליד הנפגע עד להגעת שירותי ההצלה המקצועיים.
הוראות החוק המתייחסות לגרירה, לגורר ולנגרר
גרור - עגלה (רכב) ללא מנוע, המיועדת להיגרר על-ידי רכב מנועי מאחור.
- נהג בעל רישיון בדרגה B רשאי לגרור גרור שמשקלו יחד עם משקל המטען הוא עד 1,500 ק''ג.
- אסור לנהג לגרור יותר מגרור אחד.
- חל איסור להסיע אנשים ברכב הנגרר.
- שרשראות הבטיחות המחברות את הנגרר לרכב הגורר חייבות להיות באורך המאפשר פנייה של 90 מעלות לפחות ביחס לגורר, כדי לאפשר פנייה בטוחה.
- אדם הדוחף רכב (עגלה) בגופו חלים עליו כל הכללים והחוקים שחלים על נהג.
חלקי הנגרר והגרור לצורך גרירה
- וו גרירה.
- חיבור חשמלי (מערכת האורות).
הוראות החוק המגדירות נהג שיכור
- מי ששותה משקה משכר בעת הנהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב.
- מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצר חילוף חומרים של סם מסוכן.
- מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישורו.
בהגדרה שיכור נכלל
- מי שעוסק בהוראת נהיגה בעת שהלומד נהיגה נוהג ברכב.
- מי שיושב לצדו של נוהג חדש לצורך מילוי חובת הליווי.
מצב שבו מאיימת סכנה חמורה על הנהג והנוסעים ברכב
חשוב לדעת
הנהיגה הנכונה מדגישה. כאשר ברכב מופיע כשל מכני חמור, ניתן עדיין לבצע מספר פעולות על מנת לצאת ממצב החרום ולצמצם את הפגיעה.
הכשלים המרכזיים הם
איבוד הבלמים, האצה בלתי נשלטת, התפוצצות צמיג, תקר ודימום מנוע באמצע נסיעה.