תוכן זה נועד להנחיל לכלל משמשי הדרך ידע רחב בנושא נהיגה נכונה ובטוחה ולהסביר את ההיגיון מאחורי חוק התעבורה והשפעתם של משתנים שונים על הנהיגה, השלכותיהם ותוצאותיהם. התוכן מבוסס על הספר "נוהגים אחרת - נוהגים נכון" שנכתב ופורסם על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לא יעלה אדם לרכב ולא יירד ממנו אלא:
- כשהרכב עומד
- מצדו הימני ליד מדרכה או שול כשהוא עומד בצד ימין
- מצדו השמאלי כשהוא עומד כדין מצד שמאל של הדרך. אולם מי שיושב ליד הנהג יכול לצאת מצד ימין לאחר
- לא ינהג אדם רכב אלא אם הוא מכיר ויודע להפעילו בצורה בטוחה
- הרכב חייב להיות תקין, כך שלא יסכן את הנוסעים ומשתמשי דרך אחרים
חשוב לדעת
מערכת התפעול היא המערכת שבאמצעותה הנהג מפעיל את הרכב ושולט בו. ללא המערכת לא תתאפשר נסיעה, שליטה בכיוון הנסיעה ועצירה.
1מערכת פעילה (בטיחות אקטיבית) - תפקידה הגברת הבטיחות בהיבט המניעתי.
סך שמש, מתיזי מים, מגבים, מראות, אורות, צופר, ESP, ABS.

מראת צד מכוונת מידע נותנת

מראה מרכזית

כיוון מראות

סוכך שמש
סוגי מדים
מד דלק, מד חום מנוע, מד מהירות ומד מרחק, מד סיבובי מנוע, מד לחץ שמן, מד טעינת מצבר, נורית בלם יד, מד מפלס נוזל בלמים, נורית מצב דסקיות בלם, כריות אוויר, נורית אור גבוה, נורית אור נמוך, אור ערפל, מד תקינות מערכת ABS נורית מחווני איתות.
פעולות בטיחותיות ראשוניות
- מייד אחרי הכניסה לרכב ואף לפני כיוון הכיסא, על הנהג ללחוץ על בלם הרגל לבדיקת תקינות הבלמים וליצירת תקשורת בעזרת אור בלם.
- יש לבדוק כי בלם היד משוך למניעת תזוזת הרכב.
חיבור בין המנוע לתיבת ההילוכים (כאשר הילוך משולב ומצמד משוחרר) עלול לגרום לתזוזת הרכב בתהליך ההתנעה - מצב שעלול לגרום לפגיעה בנפש וברכוש. בנוסף, התנעה במצב זה גורמת להכבדה על המערכת ולבלאי מואץ למצבר ולמתנע.
כיצד הנהג מודיע על כוונותיו (סטייה, האטה ועצירה)
על-מנת להשתלב בתנועה באופן בטוח חובה ליצור קשר עם משתמשי דרך אחרים. הנהיגה הבטוחה מחייבת את הנהג להצהיר על כוונותיו לפני שינוי מיקומו על הכביש, הקטנת מהירותו או עצירה.
לרשות הנהג עומדים כמה עזרים: מחווני כיוון, אורות הבלם, אור נסיעה לאחור, פנסי חזית הרכב וצופר. כל אלה מאפשרים תקשורת עם משתמשי הדרך האחרים, על-מנת לתת להם זמן להתכונן לתנאים החדשים ויכולת להגיב בלי לגרום הפרעה או סיכון.
התחלת נסיעה והאצה בהילוך ראשון
- משלבים להילוך ראשון, המיועד לתחילת נסיעה
- בלם הרגל לחוץ ואור הבלם מופעל על-מנת להסב את תשומת לבם של משתמשי דרך אחרים
- משחררים בלם יד כדי להתחיל בנסיעה
- מביטים לכל הכיוונים על-מנת לקבוע את העיתוי לתזוזה
- מזרימים מעט דלק ומשחררים את דוושת המצמד לנקודת חיבור המנוע להילוכים, הנקודה שבה הרכב מתחיל לזוז
- הזרמת דלק בכמות קטנה והמשך שחרור המצמד לצורך תחילת הנסיעה והאצה
- משאירים את רגל שמאל מעל דוושת המצמד עד לגמר ההאצה והשילוב להילוך שני
נסיעה במהירות נמוכה בעזרת המצמד: מהירות איטית במיוחד, כאשר הרכב נוסע במהירות פחותה מן המהירות של ההילוך הראשון ללא מתן דלק.
חשוב לדעת
מהירות נסיעה איטית ביותר במישור ובעלייה דורשת תיאום בין דוושת הדלק לדוושת המצמד. מהירות נסיעה איטית ביותר בירידה דורשת הפעלת הבלם בלבד (מצמד לחוץ).
- מצמד לחוץ
- הילוך ראשון משולב
- דוושת בלם רגל לחוצה
- בלם יד משוחרר
- מביטים לכל הכיוונים לפני תזוזה
- מרפים מהבלם בהדרגה
- מרפים מהמצמד לנקודת החיבור
- לשהות בנקודת החיבור
חשוב לדעת
עם הרפיה מדוושת הבלם (על-מנת ללחוץ על דוושת הדלק), הרכב מתחיל להידרדר. כאשר הירידה תלולה, תהיה ההידרדרות מהירה יותר. לפיכך יש צורך לנקוט פעולות למניעת ההידרדרות הלא מבוקרת.
התחלת נסיעה בעלייה
ציון דרך
עם ההרפיה מדוושת הבלם כדי ללחוץ על הדלק, הרכב מתחיל להידרדר לאחור. ככל ששיפוע העלייה חזק יותר ההידרדרות מהירה יותר, ולכן צריך לנקוט פעולות על-מנת למנוע הידרדרות לא מבוקרת של הרכב. התחלת הנסיעה תתבצע בשני אופנים: בעזרת בלם יד וללא בלם יד.
ציון דרך
עצירת מטרה זוהי עצירה במקום מוגדר מראש ובאופן שהפגוש הקדמי של הרכב לא יעלה ולא יעבור את המקום המוגדר, או שדופן הרכב (ימין או שמאל) לא תהיה במרחק הגדול מ-40 ס”מ מהמדרכה.
הוראות החוק בנוגע להעמדת רכב
נהג לא יחנה ולא יעמיד ולא ישאיר רכב בדרך
- בלי השגחה - כל זמן שהמנוע פועל והמפתח נמצא במתג ההצתה ובלם היד לא הופעל
- בשיפועי הדרך - אלא לאחר שהפעיל את בלם היד ושילב להילוך מתאים למנוע הידרדרות
- הרכב עומד במורד - יסובב הנהג את הגלגלים הקדמיים לכיוון אבן השפה או לשפת הכביש וישלב להילוך אחורי, כדי למנוע מהרכב להידרדר לכיוון מרכז הכביש אל מול התנועה
- הרכב עומד בעלייה - יסובב הנהג את הגלגלים הקדמיים לכיוון מרכז הכביש כשיש בו אבני שפה, או לכיוון שפת הכביש אם אין בו אבני שפה, וישלב להילוך קדמי כדי למנוע הידרדרות לאחור אל מול התנועה
ברכב בעל הילוכים אוטומטיים
- ישלב הנהג בכל מצב להילוך החנייה ויפעיל את בלם היד
- בנוסף, הפניית הגלגלים על-פי שיפועי הדרך, תוך התייחסות למצב כשיש אבני שפה או כשאין
הוראות החוק הדורשות החזקת הגה
- החוק קובע שיש להחזיק את ההגה בשתי ידיים בנהיגה לפנים ולאחור
- על הנהג להחזיק בידיו את ההגה כל עוד הרכב בתנועה
- הנהג רשאי להסיר יד אחת מן ההגה אם עליו לעשות בה פעולה להבטחת הנסיעה ברכב, כמו החלפת הילוך, איתות, החלפת אורות
השפעת המהירות וההיגוי על הפניות הרכב
שלא כמו בהיגוי בקו ישר, בהיגוי בהפניות יש קשר בין המהירות לסיבוב ההגה. בהפניות הגה פועלים על הרכב כוחות פיסיקליים המשפיעים על אחיזתו בכביש, וככל שמהירות הנסיעה גדלה כך גם גדלה השפעת הכוחות הפועלים על הרכב עד כדי סכנה לאיבוד שליטה בו. מכאן נובע הצורך להתאים את מהירות הנסיעה לפני התחלת הפניית ההגה.
הוראות החוק הקשורות לנסיעה לאחור
- בשל הסכנות הכרוכות בנסיעה לאחור, החוק אוסר את הנסיעה לאחור!
- החוק מאפשר נסיעה לאחור אך ורק אם קיים צורך תחבורתי לכך, וגם אז רק במידה. כלומר נסיעה קצרה ביותר ותוך נקיטת האמצעים הבטיחותיים הנדרשים כדי למנוע סיכון או פגיעה, הטרדה או הפרעה למשתמשי דרך אחרים.
הצורך בהעלאת הילוכים
העלאת הילוכים מיועדת לאפשר לרכב נסיעה מהירה יותר. לאחר שמיצינו את כוחו של ההילוך הראשון, נוצר הצורך להעלות להילוכים גבוהים יותר. רעש המנוע מציין את העיתוי להעלאת ההילוך.
הוראות החוק המגדירות כושר ראייה ושימוש במכשירים אופטיים
כושר ראייה
- כדי לקבל רשיון נהיגה לרכב נוסעים פרטי חייב הנהג להיות בעל כושר ראייה 6/12.
- על הנהג לראות סימנים בגודל מסוים וממרחק מסוים בעין אחת לפחות.
- שדה הראייה צריך להיות 120 מעלות לפחות - בכיוון אופקי בשתי העיניים יחדיו.
הוראות החוק המגדירות מהי דרך
הדרך היא תשתית שנבנתה לצורך תנועתם של בני-אדם.
על-פי הגדרת החוק, משתמש הוא כל עובר דרך, הנוסע, הולך או עומד בדרך.
על המשתמש חלה חובה לציית להוראות החוק, המגדירות באופן מדויק כיצד יש להשתמש בדרך.
על-פי הוראות המחוקק, דרך כוללת: מסילת ברזל, רחוב, סמטה, מעבר, גשר, או כל מקום שיש לציבור זכות לעבור בו.
הוראות החוק העוסקות בסטייה מנתיב
לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו אם הדבר עלול לגרום להפרעה או לסיכון.
הוראות החוק העוסקות בנסיעה בימין הכביש
המחוקק מחייב להשתמש ככל האפשר בצדו הקיצוני הימני של הכביש גם אם נוסעים בכביש חד-סטרי, ובמקרים מסוימים משאיר המחוקק שיקול דעת מסוים לנהג לנסוע גם שלא בימין הכביש, כגון:
- רכב חונה החוסם את הנתיב הימני.
- עומס תנועה על הנתיב הימני.
- לפני פניה שמאלה, ולעתים בעת פנייה שמאלה ובעת עקיפה.
- כשמסומן נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית.
הוראות החוק העוסקות בהגדרת צומת ומה אינו נחשב צומת
צומת
השטח שנוצר על-ידי מפגש של שני כבישים או יותר.
הוראות החוק העוסקות בפנייה ימינה
- לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו אם עלול הדבר לגרום להפרעה או לסיכון.
- אין פנייה אלא בבטחה, כלומר ללא סיכון.
- נוהג רכב לא יפנה ימינה או שמאלה תוך כדי נסיעה, או כשהוא מתחיל לנסוע, ולא יסטה מקו נסיעתו, אלא במהירות סבירה ובמידה שהוא יכול לעשות זאת בבטחה בלי להפריע את התנועה ובלי לסכן אדם או רכוש.
- נהג רכב המתכוון לפנות ימינה, לא יפנה אלא כשהוא נמצא עד כמה שאפשר סמוך לשפה הימנית של הכביש ואין בצדו הימני רכב אחר בתנועה, ויפנה ימינה פנייה חדה, אלא אם כן סומן אחרת על-פני הכביש.
הוראות החוק, זיהוי כבישים
כביש חד-סטרי
כביש שהתנועה בו מותרת בכיוון אחד בלבד. בכניסה לדרך מוצב תמרור או שטח הפרדה, המורה כי הכביש שאליו נכנסים הוא חד-סטרי.
שטח הפרדה
כל מבנה, אי תנוע , ה סימון שטח בצבע על-פני הדרך, גינה, שטח לא סלול, המחלק את הדרך.
כביש דו-סטרי
כביש שבכניסה אליו לא מוצב תמרור של דרך חד-סטרית או שטח הפרדה כלשהו ייחשב לכביש דו-סטרי.
ביצוע פנייה שמאלה
חשוב ביותר: זיהוי הכביש שממנו אנו יוצאים וזיהוי הכביש שאליו אנו נכנסים. ללא שני אלה לא נוכל לבצע פנייה שמאלה כחוק.
הוראות החוק העוסקות בפניית פרסה, בצומת ושלא בצומת
פניית פרסה
היא פנייה שבה הנהג חוזר על עקבותיו ונוסע לכיוון שממנו הגיע (פנייה של 180 מעלות). מותר לבצעה בצמתים או שלא בצמתים, ובכל מקום שאין איסור או שקיימת חובה לעשות משהו אחר, וכל אלה בכפוף למגבלות שקבע המחוקק.
מעגל תנועה
מבנה הנדסי, מעין צומת מעגלי של כמה כבישים חד-סטריים, שנועד להאט מאוד את קצב הנסיעה של כל המתקרבים למעגל ולוודא זרימה שוטפת של תנועה המגיעה אל המעגל מכיוונים שונים, תוך כדי צמצום נקודות עימות.
זיהוי כביש ללא מוצא
- נכנסים אליו ויוצאים ממנו מאותו כיוון.
- מזהים דרך ללא מוצא על-פי תמרורים ומציאות בדרך (למשל מגרש חנייה).
- כל מקום אחר שנחסם ואין אפשרות להמשיך בנסיעה קדימה.
הוראות החוק המגדירות את השוני בין חנייה לבין עצירה
ההבדל בין חנייה לעצירה:
- כל זמן שרכב עומד מוריד נוסעים או פורק מטען, מצב זה ייחשב לעצירה.
- כל זמן שרכב עומד ואינו מוריד נוסעים או פורק מטען, מצב זה ייחשב לחנייה גם אם נוסעים יושבים בתוך הרכב.
בתחום דרך עירונית לא יעצור נהג את רכבו, לא יעמידו, לא יחנהו ולא ישאירו עומד, כולו או חלק ממנו, באחד המקומות המצוינים להלן, אלא לשם מניעת תאונה:
חשוב לדעת
לא יחנה נהג רכב במקום מוסדר לחנייה אלא בתחום השטח המסומן על-פני הדרך.
החנייה מותרת על-פני המדרכה בהתאם למסומן עליה לרכב פרטי דו-שימושי או מסחרי שמשקלו הכולל המותר עד 2,200 ק”ג.