חיבור בין המנוע לתיבת ההילוכים (כאשר הילוך משולב ומצמד משוחרר) עלול לגרום לתזוזת הרכב בתהליך ההתנעה - מצב שעלול לגרום לפגיעה בנפש וברכוש. בנוסף, התנעה במצב זה גורמת להכבדה על המערכת ולבלאי מואץ למצבר ולמתנע.
התנעת מנוע בעל מערכת הילוכים ידנית
על-מנת למנוע תזוזת הרכב ולהקל על התנעת המנוע באופן נכון ובטוח יש לבצע את הפעולות האלה:- ללחוץ על דוושת המצמד
- להציב את ידית ההילוכים במצב סרק
- להתניע את המנוע באמצעות מתג התנעה
ההתנעה
את ההתנעה מבצעים בעזרת מפתח שיש לסובבו עם כיוון השעון בשלבים:
- חיבור מערכות החשמל
- חיבור חשמל למערכת הבקרה ולמערכת ההתנעה
- שלב קפיצי, שבו מתניעים את המנוע ומרפים מיד, כדי למנוע נזק למתנע
התנעת מנוע
התנעת מנוע בעל מערכת הילוכים אוטומטית
ידית הילוכים:
P מצב חנייה
R מצב נסיעה לאחור
N מצב סרק (ניוטרל)
D מצב נסיעה לפנים, כולל כל ההילוכים
D2 הילוך כוח מהירות: נסיעה קדימה מוגבלת מהירות
D1 הילוך כוח בסיסי: נסיעה קדימה מוגבלת מהירות, אך עם יותר כוח לעומת מצב 2
לצורך התנעת המנוע ברכב אוטומטי יש לשלב את ידית ההילוכים למצב P או N בעת הזזת הידית יש צורך ללחוץ על כפתור ייעודי המשחרר את הידית ומאפשר את הזזתה. בכמה כלי-רכב יש גם צורך ללחוץ על דוושת הבלם. כמו כן, יש כלי-רכב מדגמים חדשים שבהם אי-אפשר להוציא את המפתח ממתג ההצתה אלא אם כן ידית ההילוכים משולבת למצב P וזאת כדי להבטיח שהרכב לא ינוע ממקומו לאחר עזיבת הנהג את הרכב.
חשוב לדעת
רכ ב בעל תיבת הילוכים אוטומטית מצויד בדוושת דלק ובלם בלבד.
שאלות לדוגמה ממבחן הנהיגה העיוני של רשות הרישוי
- בלם עזר (חנייה) משוחרר, ידית הילוכים בהילוך ראשון ומצמד לחוץ.
- בלם עזר (חנייה) מופעל, ידית הילוכים בהילוך ראשון (באוטומטי- D) ומצמד לחוץ.
- בלם רגל לחוץ, בלם עזר (חנייה) מופעל, ידית הילוכים במצב סרק (N) ומצמד לחוץ (באוטומטי - חנייה P).
- בלם עזר (חנייה) משוחרר, ידית הילוכים במצב סרק (באוטומטי- N) ומצמד לחוץ.
| «C1» | «C» | «D» | «1» | «В» |
- שבלם עזר (חנייה) משוחרר.
- שלא יעמדו בני אדם ליד הרכב.
- שבמכל המתאים יהיה נוזל לניקוי שמשות בכמות מספקת.
- שבלם עזר (חנייה) מופעל.
| «C1» | «В» |